Home  |  Onderhoud & Reparatie  |  Restauratie & Spuitwerk  |  Racing  |  Te koop  |  Locatie/Contact

Racing

Onderstel

Rolkooi

Remmen en ophanging

Carrossrie

Motoren

Transmissies

Wielen

Uitwegen


chequered

 

 

 

 

Voor onze actuele raceactiviteiten: kijk op onze Facebook pagina.

Sinds 2002 zijn wij serieus actief in de historic racerij met zeer goede resultaten, top 5 noteringen, klasse overwinningen en sporadische mechanische pech.

Betrouwbare motoren en een goed gebalanceerd onderstel in combinatie met een gedegen preparatie vooraf zorgen voor veel raceplezier.

Sinds begin 2008 zijn wij ook in de moderne endurance racerij terecht gekomen met PollyS racingteam.
Rijdend met een Clio 2 zijn wij daarmee meteen kampioen geworden in klasse 4 van de Dunlop Sportmax Endurance Cup.

Door met dezelfde filosofie deel te nemen als in de Historic klasse dat wil zeggen: betrouwbaarheid, onderstelpreparatie, een geolied team en een paar snelle rijders zijn wij zover gekomen en al deze ervaringen zijn dan ook voor de klant te verwezelijken.

Hier volgen een aantal dingen die in eigen huis gerealiseerd en vervaardigd worden onder de geheel omvattende naam 'racecar engineering'.

Onderstel
Het belangrijkste van een circuitwagen is het onderstel. Ook gelijk het moeilijkste om te bouwen en af te stellen. Niet alleen omdat het gewicht zo laag mogelijk moet blijven maar tegelijkertijd ook om het zo licht en stijf mogelijk te maken.
Doordat alle circuits verschillend zijn, het weer een grote rol speelt, de rijders verschillende eisen hebben zijn er talloze uitdagingen.
Vooral in de endurance wereld waar je met verschillende rijders te maken hebt en vaak lange wedstrijden moet doen.
Dit speelt een mindere rol in de historic klassen omdat dat meestal sprint (korte) wedstrijden zijn met maar één rijder.

Eerst wordt een carrosserie volledig ontdaan van alle overbodige dingen zoals verf, kit, beugeltjes e.d. en dan wordt gekeken waar verstevigingen voor rolkooi en ophanging moeten komen. De carrosserie wordt dan ook volledig doorgelast om een zo groot mogelijke stijfheid van het geheel te verkrijgen. Subframe connectors in de gelaste uitvoering zijn dan vaak ook een must. Hierboven enkele foto's om u een idee te geven van de werkzaamheden.



Rolkooi

Als dan de vloer met chassis voldoende verstevigd is wordt d.m.v. een rolkooi het geheel nog verder rigide gemaakt. Ook hier zoeken naar een balans tussen gewicht en sterkte.




Remmen en ophanging

Voorzover het reglement het toelaat, kunnen standaard ophangsdelen vervangen worden door tubular arms van b.v. Speedtech Performance. Indien niet voor de auto leverbaar, maken wij die zelf. Voor de Dodge Challenger die in aanbouw is heb ik ze zelf ontworpen met 5 graden caster en 2 graden neg. camber. In combinatie met kunstof bussen of uni ball scharnierpunten met verbeterde caster en camber afstelmogelijkheden kunnen deze het zware leven op een circuit aan.
Standaard armen kunnen d.m.v. het zgn. "boxing" veel sterker gemaakt worden en met natuurlijk hardere bussen.
Vering kan met het standard veersysteem met zwaardere veren, coilovers bieden het gemak van verstelbaarheid m.b.t. de rijhoogte en veerspanning. Voor torsie geveerde auto's zijn zwaardere staven verkrijgbaar, b.v. Dodge Challenger.
Addco, Hotchkis leveren stabilisator stangen in diverse diktes voor de rolweerstand.
Voor remmen vertrouwen wij nog steeds op Brembo en US Brake voor de voorkant, achter heeft Wilwood onze voorkeur.
Remblokken gebruiken wij van Performance Friction.
Torque arms voor de starre achteras en stabilisators worden eveneens door ons zelf gemaakt.
Besturing wordt zover toegelaten altijd door rack & pinion vervangen ivm gewicht en stuurprecisie. Dit jaar zijn wij ook overgegaan op een elektische stuurbekrachtigings pomp. Iets vermogens winst en geen riemen meer.

Carrossrie
Carrosserieen worden doorgelast voor een grotere stijheid en verlicht m.b.v. polyester of carbon onderdelen. Deze zijn voor veel auto's voorhanden of kunnen op maat gemaakt worden.Veel Amerikaanse leveranciers hebben straat en race versies. Verschil zit in de constructie en gewicht.



Motoren

J.S.Cars bouwt alleen motoren voor de straat en racerij. Niet voor de dagracer, hier zijn andere bedrijven voor.
Er wordt gebouwd voor maximale trekkracht, vermogen en betrouwbaarheid. Behalve het boren, vlakken en balanceren gebeurt alles in eigen huis. Koppen flowen, krukassen prepareren , nokkenassen berekenen en goed werkende combinaties uitdokteren zijn enkele van onze sterke punten.




Transmissies

Wij kunnen alle nieuwe onderdelen leveren voor Muncie en Toploader versnellingsbakken. Nieuwe verbeterde Muncies zijn leverbaar vanaf 1899 euro ex btw. Opbouwen en reviseren doen wij uiteraard ook evenals automaatbakken.
Achterassen kunnen bij ons voorzien worden van nieuwe verhoudingen, steekassen, sperdifs, vaste lagers ( GM C- Clips ) e.d. en zelfs van enig toespoor en camber.


Wielen

Voor de racerij gebruiken wij meestal wielen van American Racing, de cl 205, die in vrijwel alle maten en ET waarden op maat gemaakt kunnen worden. Tevens is Minilite dit najaar begonnen met de produktie van 15x 9 en 10 inch breed waar bijvoorbeeld een Michelin 295/40/15 opgelegd kan worden.Bovendien een niet te duur wiel.


Uitwegen

Wij kunnen uw race of straatwagen uitlijnen en uitwegen om een zo goed mogelijke wegligging te bewerkstelligen en ronde tijden drastisch te laten dalen.